Next Learning firepits: Een dag on fire!

Wow, wat een ervaring en wat een dag! We hebben genoten van het Next Learning event. Onze firepit sessies waren populair en al heel snel volgeboekt. Het thema ‘meten van performance’ was hot topic en dat was te merken.

eX:plain verzorgde tijdens het event 3 firepit sessies:

🔥 Kunnen we met performance meten ook performance verbeteren?
🔥 Hoe kan examinering en assessment een logische plek krijgen in het L&D-ecosysteem?
🔥 Hoe borgen we vakmanschap in mijn organisatie?

Tijdens de sessies ging collega Janneke van Santen de dialoog aan met de aanwezigen en de firepits kregen daarmee een interactief karakter. Kon je er niet bij zijn of wil je de highlights nog eens teruglezen? We delen ze hieronder graag!

Moet performance gemeten worden?
Tijdens de energieke gesprekken bespraken we met L&D professionals uit verschillende branches én windstreken over de uitdagingen van het borgen van vakmanschap. Iedereen was het eens over het uitgangspunt dat performance zeker gemeten moet worden. Zowel nul- tussen- als eindmeting zijn van belang voor het L&D ecosysteem. Je wil namelijk vertrek- en eindpunt inzichtelijk maken en de weg daarnaartoe borgen.

Meten voor feedback & evaluatie
Meten kan ook als doel hebben feedback te geven en te evalueren. Of performance daadwerkelijk met examens en assessments moet worden gemeten was een mooi vraagstuk. Iedereen refereert al gauw aan een meerkeuzekennistoets, terwijl er zoveel innovatie manieren zijn om vakmanschap, competenties en gedrag als performance te meten. Daarnaast is het borgen van informeel leren een mooie uitdaging; en moet dat dan met een vinklijst of is vertrouwen  op elkaar een betere basis?

Algemene impressie van de dag
Workshopdeelnemers schroomden niet praktijkvoorbeelden te delen en van elkaar te leren. eX:plain is er van overtuigd dat het meten van performance een plek verdient in het L&D Ecosysteem. Én ging zelf na een enerverende dag ook naar huis met inspiratie en nieuwe inzichten hoe het L&D Ecosysteem verder in te richten.

Next Learning door de ogen van eX:plain

“Of performance daadwerkelijk met examens en assessments moet worden gemeten was een mooi vraagstuk. Iedereen refereert al gauw aan een meerkeuzekennistoets, terwijl er zoveel innovatie manieren zijn om vakmanschap, competenties en gedrag als performance te meten!” Janneke van Santen Sectormanager Veiligheid, Gezondheid & Milieu
Game-based assessments als  meetvorm?

Een andere tak van sport waar eX:plain zich mee bezighoudt is  serious games. Deze worden in het onderwijs steeds meer ingezet. eX:plain onderzoekt in samenwerking met Cito en de Universiteit Twente hoe game-based elementen kunnen bijdragen aan een positieve beleving van toetsing.

Lees hier het volledige artikel.

Neem contact op met onze eX:pert Janneke

Een keer sparren over het borgen van vakbekwaamheid? Janneke van Santen staat je graag te woord.

E-mail